Kalau Kail Panjang Sejengkal


"Kalau Kail Panjang Sejengkal, Jangan Lautan Hendak Di Duga", ini pepatah Melayu. Membawa seribu kenangan pada ku apatah lagi ucapan itu dari ayah ku sendiri ketika pertama kali aku 'mencuri-curi beli' joran dan kelili pada usiaku 12-13 tahun kerana minat sangat nak memancing. Itulah kenangan yang cukup bermakna.

Bermakna bukan kerana 'alat' itu tetapi lebih kepada kenapa aku perlu beli benda itu sekiranya aku nak memancing. Buluh joran kan ada! Itu lebih sesuai tanpa keluar wang. Masa itu saranan ayah tepat sekali, kerana x pakai joran itu pun ikan puyu, thalafia, haruan dan keli apatah lagi 'silundu' cukup banyak boleh dapat. Kelah x leh le sebab ikan tu x wujudpun kat Kampung aku. Ade pun Sg Kelah, tapi x beri makna apa2 pun

Bukan apa 'trend' kot. Mesti ada kelili tu. Akhirnya tersimpan le menjadi bangkai selepas beberapa tahun barulah nampak jorannya dah patah. Ade le juga skil dan minat terhadap 'outdoors activities' tu.

Tapi tu dulu. Beberapa hari lepas aku diberi makna yang mendalam di air yang lebih dalam berkaitan dengan peribahasa itu..

Comments

  1. Pancing guna buluh...aduhai...nostalgia tu bro...

    Masa bujang aritu galak gak la...dh guna joran dan kelili...ikut member...tapi lepas satu insiden...sampai la ni dh 'bersara'...lagipun masa belum sesuai...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts