Jangan Lautan Nak DiDuga


Rentetan dari 'Kalau Kail Panjang Sejengkal'. Kekadang kita terlupa yang kita tidak bersedia atau sanggup mengharunginya. Kita x cukup tau tentang, tempat baru apatah lagi ragamnya. Ketika semua rakan mengolek 'kelili' dan bermenug bagai bangau menunggu ikan di tepi jeram Kuala Koh.

Ada cerita yang belum menjadi tragedi! tidaklah aku menulisnya. Jangan bermain dengan jeram, sekali pun anda terlatih berenang. Tidak siapa menduga, apatah lagi aku diingat hanya bermain-main sahaja. Dah ku telan air jeram, hampir 'membobok' istilah kampung bagi tertelan air ngan banyak. Kakiku dirangkul pusaran air, terpaksa ku lepaskan kasut ladang getah ku untuk menjadi ringan. Gagal aku mengapungkan diri sehingga tercunggap2. Memintak tolong!!!! Yang ku ingat Allah sahaja dan mungkin aku akan gagal. Tapi siapalah aku, x kala aku cukup letih, badan ku ringan untuk terapung tanpa melawan air. Aku terlepas dengan segala upaya ku hilang.

Aku lemas rupanya!!! Allah mendugaku...

Comments

Popular Posts